اساس همه شامپوها فقط قدرت پاککنندگیشان است و هیچ شامپویی وجود ندارد که خاصیت جلوگیری از ریزش مو، تقویتی و ویتامینه را داشته باشد و همه تبلیغات صورت گرفته صرفا جنبه تجملی و فروش بیشتر در بازار را دارند.
به گزارش وب دا، دانشیاردانشگاه علومپزشکی مشهد با اشاره به برخی تصورات غلط مبنی بر تغییر نوع شامپو، تصریح کرد: شامپو مانند خمیردندان نیست و چنانچه موی سر با شامپویی سازگار و مناسب بود، نیازی به تعویض مکرر نوع شامپو نیست و این تصور غلطی است که برخی افراد با وجود این که از شامپوی مورد استفادهشان رضایت دارند اما هر از گاهی اقدام به تعویض نوع شامپو میکنند.
دکتر مهناز بنیهاشمی در پاسخ به پرسش آن دسته از افرادی که عنوان میکنند موی سرشان به شامپوی خاصی عادت کرده که اکنون در بازار نیست و یا کمیاب است، گفت: این تصور غلطی است که فکر کنیم موی سر به شامپو عادت میکنیم، چراکه در شامپوها اغلب خاصیت پاککنندگیشان متناسب با نوع مو اعم از چرب،خشک و معمولی مطرح و فقط میزان چربیزدایی شامپوها برای انواع موها متفاوت است.
میزان مصرف شامپو به میزان چربی، بلندی مو و نوع پوست سر بستگی دارد
این متخصص پوست و مو با بیان این که « تفاوت بین شامپوها برای مصرفکنندهها خیلی قابل لمس نیست»، اظهار کرد: میزان مصرف شامپو به میزان چربی، بلندی مو و نوع پوست سر بستگی دارد و باید به اندازهای باشد که کف شامپو کل سطح مو را بپوشاند و سپس بخوبی آبکشی شود، بطوریکه آلودگیهای سر و پوست بطور کامل پاک شود.
دکتر بنیهاشمی درباره شامپوهای تقویتی و ویتامینه عنوان کرد: این قبیل شامپوها بیشتر جنبه تبلیغ بازار را دارند و تنها برخی تولیدکنندهها با افزودن مواد غلیظ یا رقیق کننده به شامپوی تولیدی سعی در فروش بیشتر محصول خود میکنند.
هیچ شامپوی به ظاهر گیاهی، خواص گیاه مورد نظر را روی مو ندارند
وی تأکید کرد: هیچ ادعای علمی مبنی بر این که خواص تبلیغی در شامپوها از طریق ساقه مو جذب شود، وجود ندارد و حتی شامپوهایی که به ظاهر گیاهی هستند، خواص گیاه مورد نظر را روی مو ندارند و بیشتر جنبه تبلیغی و بازار را دنبال میکنند.