zahra


مشخصات

موارد دیگر
حالتِ من: کتک خورده
zahra
27 امتياز
تازه وارد
1372-04-04
f - مجرد
اسلام
گلستان
آسیب شناسی گفتار و زمان
لیسانس
دانشجو

افتخارات کسب شده

[توضیحات]

آخرین بازدید کنندگان

zahra تاکنون صفر کاربر را به جامعه مجازی شبکه پزشکی فیس طب دعوت کرده است.
برای دعوت از دوستانتان به بخش ارسال دعوتنامه مراجعه نمائید.

کد QR شخصی

[توضیحات]

zahra
zahra
چرا هیچ کس روز دخترو تبریک نمی گه بهم{-31-}{-31-}{-31-}{-31-} [ادامه متن . . .]
چرا هیچ کس روز دخترو تبریک نمی گه بهم{-31-}{-31-}{-31-}{-31-}{-31-}{-31-}


zahra
zahra
سلام
دوستان عزیزم
من یه سایتی عضو شدم و نیاز به زیر مجموعه دارم
البته نیازی به فعالیت زیر مجموعه ها نیس و فقط ثبت نام کافیه واسم
البته اگه دوست داشتین می تونین فعالیت کنین
و اگرنه میتونین بعد از ثبت نام دیگه به اون سایت نرین
ولی حتما اگه وقت دارین ثبت نام کنین... لطف بزرگیه واسم
ممنون

[لينک فقط براي اعضا قابل مشاهده مي باشد]
سلام
دوستان عزیزم
من یه سایتی عضو شدم و نیاز به زیر مجموعه دارم
البته نیازی به فعالیت زیر مجموعه ها نیس و فقط ثبت نام کافیه واسم
البته اگه دوست داشتین می تونین فعالیت کنین
و اگرنه میتونین بعد از ثبت نام دیگه به اون سایت نرین
ولی حتما اگه وقت دارین ثبت نام کنین... لطف بزرگیه واسم
ممنون

[لينک فقط براي اعضا قابل مشاهده مي باشد]


zahra
zahra
آسیب ویژه ی زبانی 3
تئوریهای علت شناختی :

1-عوامل ژنتیکی :مطالعه ی دو قلوها نشان داده شده است که ویژگی های SLIدر دوقلوهای هم سان بیشتر است . مطالعه ی تاریخچه ی فامیلی حاکی از شیوع بالای اختلالات زبانی در چندین نسل آن خانواده (مبتلا به SLI) است. 2-عوامل محیطی :الگوی تعاملی والد – کودک یکی از اولین زمینه هایی بود که به عنوان علت ممکن برای تأخیر در تکامل زبان مورد بررسی قرار گرفت . در واقع وجود تفاوت هایی در تعامل والد- کودک بیشتر پیامد اختلال زبانی بوده تا ع.. [ادامه متن . . .]
آسیب ویژه ی زبانی 3
تئوریهای علت شناختی :

1-عوامل ژنتیکی :مطالعه ی دو قلوها نشان داده شده است که ویژگی های SLIدر دوقلوهای هم سان بیشتر است . مطالعه ی تاریخچه ی فامیلی حاکی از شیوع بالای اختلالات زبانی در چندین نسل آن خانواده (مبتلا به SLI) است. 2-عوامل محیطی :الگوی تعاملی والد – کودک یکی از اولین زمینه هایی بود که به عنوان علت ممکن برای تأخیر در تکامل زبان مورد بررسی قرار گرفت . در واقع وجود تفاوت هایی در تعامل والد- کودک بیشتر پیامد اختلال زبانی بوده تا علت آن.

نقایص زبان شناختی :

وجود نقص هایی در توانایی یادگیری قواعد دستوری در ابزار یادگیری زبان (LAD ) درذهن این کودکان وجود نقص پردازش کلی به شکل کاهش حجم یا سرعت پردازش

نقایص ادراکی :

مشاهده ی عملکرد ضعیف در پردازش شنیداری و حافظه ی فعال کلامی

توزیع نرمال :

این کودکان تنها در زمینه ی زبان کم استعداد تر از بقیه هستند مثل کسی که در نواختن پیانو مشکل دارد.

تفاوت درساختار وعملکرد مغز:

مشاهده ی برتری عملکرد نیمکره ی راست یاعدم وجود برتری طرفی مشاهده ی تفاوت نواحی PLANA TEMPORALAND PERSYLIVEAN مغز این افراد با افراد طبیعی


دیدگاه · 1393/04/24 - 13:46 ·
4
zahra
zahra
آسیب زبانی ویژه
یژگی های واج شناسی :

اغلب تأخیر در رشد واجی دارند ولی با خطاهایی شبیه به کودکان کوچکتر 40%درصد این کودکان مشکلات گفتاری دارند .کودکان مبتلا به SLI نسبت به همسالان خود کم تعاملترندو اغلب مشابه کودکان خردسالتر وهمتای زبانی خود می باشند (الگوهای ارتباطی آنها شبیه به کودکان کوچکتر است). مهارت های کاربرد شناختی آنها بهتر از مهارت های مربوط به ساخت زبان که تفاوت های کاربرد شناختی این کودکان احتمالا" مربوط به سطح درک زبانی آنهاست.

[ادامه متن . . .]
آسیب زبانی ویژه
یژگی های واج شناسی :

اغلب تأخیر در رشد واجی دارند ولی با خطاهایی شبیه به کودکان کوچکتر 40%درصد این کودکان مشکلات گفتاری دارند .کودکان مبتلا به SLI نسبت به همسالان خود کم تعاملترندو اغلب مشابه کودکان خردسالتر وهمتای زبانی خود می باشند (الگوهای ارتباطی آنها شبیه به کودکان کوچکتر است). مهارت های کاربرد شناختی آنها بهتر از مهارت های مربوط به ساخت زبان که تفاوت های کاربرد شناختی این کودکان احتمالا" مربوط به سطح درک زبانی آنهاست.

مهارت های شناختی :

این کودکان در معرض خطر افزاینده مشکلات توجه وفعالیت هستند و به انواع خاص شناخت غیر کلامی از جمله بازی نمادین ، دسته بندی، تفکر مجازی، چرخش ذهنی، درک لامسه ای و فرضیه پردازی مشکل دارند .

پردازش شنیداری و پردازش اطلاعات :

پردازش شنیداری اطلاعات دراین کودکان تا حدی کندتر از کودکان طبیعی است .


مهارت های عصبی – حرکتی :

کودکان مبتلا بهSLI علائم عصب شناختی خفیفی از قبیل ناشیگری، توجه ضعیف، مشکلات حرکتی خفیف و هماهنگی ضعیفی را نشان می دهد. عملکرد اجتماعی و رفتاری : کودکان پیش دبستانی مبتلا به SLIاحتمال کمتری دارد آغاز گر تعامل با هم سالان خود باشند واین به نوبه ی خود ،فرصت های آنها را برای یادگیری و تمرین مهارت های برقرای ارتباط و مهارت های اجتماعی محدود می سازد . این کودکان دارای مشکلات رفتاری از قبیل فعالیت بیش از حد ،پرخاشگری وبدخلقی می باشند . ADHDرایج ترین اختلال هم رویداد درکودکان مبتلا به SLIمی باشد .


zahra
zahra
آسیب زبانی ویژه :

بچه هایی که بدون وجود مشکل حسی ،شناختی ،عصبی یاعاطفی مشخص تأخیردارند ، محدوده ی 24-18ماهگی خزانه ی واژگان کودک محدود است وحدود50کلمه دارد وهنوز شروع به ترکیب کلمات نکرده است


این بچه ها دو حالت پیدامی کنند.50%تا3سالگی تأخیرراجبران می کنندو50%بقیه همچنان در3سالگی تأخیردارند.

50%که در3سالگی تأخیردارند2دسته می شوند: دسته اول بهبود می یابند،دسته دوم هم چنان مشکلات زبانی دارند که این دسته بچه هایی هستند که به SLIمبتلا.. [ادامه متن . . .]
آسیب زبانی ویژه :

بچه هایی که بدون وجود مشکل حسی ،شناختی ،عصبی یاعاطفی مشخص تأخیردارند ، محدوده ی 24-18ماهگی خزانه ی واژگان کودک محدود است وحدود50کلمه دارد وهنوز شروع به ترکیب کلمات نکرده است


این بچه ها دو حالت پیدامی کنند.50%تا3سالگی تأخیرراجبران می کنندو50%بقیه همچنان در3سالگی تأخیردارند.

50%که در3سالگی تأخیردارند2دسته می شوند: دسته اول بهبود می یابند،دسته دوم هم چنان مشکلات زبانی دارند که این دسته بچه هایی هستند که به SLIمبتلا هستند (یعنی نقص یا نقایص زبانی ویژه دارند) بچه های دسته ی اول درک بهتری دارند اگرچه گفتار ندارند اما از روش های ارتباطی دیگرمثل اشاره خوب استفاده می کنند اما بچه های دسته دوم تأخیردارند واز روش های ارتباطی جایگزین نمی توانند استفاده کنند .

آسیب زبانی ویژه (SLI)یک اختلال زبانی رشدی بدون وجود نقا یص آشکار نورولوژیکی ،حسی-حرکتی ،هوش غیرکلامی،عاطفی واجتماعی سالم است . درمجموع بچه های سالمی هستند .درهنگام تولد وزنشان کم است ودر پسرها شایع تر است . یک مشکل خاص از اختلال زبانی رشدی که در آن فقط زبان آسیب دیده است . گذاشتن تشخیص SLIتا4سالگی مناسب نیست به همین دلیل تشخیص بعد از 4سالگی گذاشته می شود. پس استفاده از اصطلاحSLI را به کودکانی محدود می کنند که بعد از 4سالگی نقایص عمده ای در یادگیری زبان دارند . درک بیشتر کودکان مبتلا به SLI تا حدودی آسیب دیده است اگرچه ممکن است اختلال تولید چشمگیرترباشد. 5تا7درصد کودکان 5ساله مبتلا به SLIهستند.

ویژگی های زبان شناختی :

یادگیری زبان درSLIاز توالی طبیعی پیروی می کند اما با تأخیر وگاه به صورت نا همزمان است. تأخیر در اکتساب اولین واژگان وترکیبات واژگا نی ، تأخیر دراکتساب افعال، همراه با استفاده ی بیش از حد از برخی افعال ساده مشکل در واژه یابی بویژه در کودکان سنین مدرسه ، وجود نقص هایی در یاد گیری درک کلمات جدید بویژه موارد مربوط به اعمال(یادگیری افعال) دراین افراد آسیب مهارت های درکی کمتر از بیانی است اگرچه ممکن است در درک مشکل داشته باشند.

اندازه ی خزانه ی واژگان کودکان 2ساله دارای رشد طبیعی بیشتراز 200کلمه است درحالی که در کودکان مبتلا به SLI20کلمه می باشد بعلاوه کودکان مبتلا بهSLI اغلب کمتراز همسالان خود ارتباط برقرار می کنند. صرف ونحو : اولین تأخیری که درنحو کودکان مبتلا بهSLI مشاهده می شود ،ناتوانی در ترکیب کلمات به طور خود انگیخته درسنین 24-18 ماهگی است . این کودکان یقینا" مشکلات خاصی در یادگیری تکواژهای دستوری دارند . در صرف افعال به طور خاص مشکل دارند. یادگیری ساختارهای نحوی به ترتیبی مشابه کودکان طبیعی است اما با خطاهای بیشتر واستفاده ی بیشتر از جملات غیر دستوری. خطاهای دستوری آنها اغلب به صورت حذف اجزا دیده می شود تا کاربرد نادرست اما درهردو صورت بی ثباتند .


دیدگاه · 1393/04/24 - 13:44 ·
4
zahra
zahra
افراد مبتلا به اوتیسم معمولاً حداقل نصفی از علائمی ذیل را نشان می‌دهند:

مشکلات شدید در گفتار
مشکل در ابراز نیازها و استفاده از اشارات و حرکات به جای کلمات
بکارگیری معکوس از ضمایر، مثلاً به جای «من،» «تو» می‌گویند
تکرار کردن کلمات و جملات دیگران
خنده و گریه‌های بدون علت
نگرانی و اضطرب بدون علت
ناتوانی برقرار کردن رابطه با دیگران
ناتوانی برقرار کردن تماس چشمی
ناتوانی در یادگیری ..
[ادامه متن . . .]
افراد مبتلا به اوتیسم معمولاً حداقل نصفی از علائمی ذیل را نشان می‌دهند:

مشکلات شدید در گفتار
مشکل در ابراز نیازها و استفاده از اشارات و حرکات به جای کلمات
بکارگیری معکوس از ضمایر، مثلاً به جای «من،» «تو» می‌گویند
تکرار کردن کلمات و جملات دیگران
خنده و گریه‌های بدون علت
نگرانی و اضطرب بدون علت
ناتوانی برقرار کردن رابطه با دیگران
ناتوانی برقرار کردن تماس چشمی
ناتوانی در یادگیری در روش‌های آموزشی رایج
مشکل در بازی کردن با اسباب‌‌بازی
چرخیدن و تاب خوردن به دور خود
نترسیدن از جاهای خطرناک
بیش‌فعالی یا کم‌فعالی
پاسخ ندادن به صداها، به طوری که به نظر می آید ناشنوا هستند، در حالی که حس شنوایی شان مشکل ندارد.


دیدگاه · 1393/04/24 - 13:41 ·
4